Tuesday, November 17, 2009

رادیاتور

رادیاتور

وظیفه رادیاتور در سیستم خنک کننده این است که اب گرم از بالای ان وارد رادیاتور شود و اب پس

از سرد شدن در رادیاتور از پایین رادیاتور خارج گردد رادیاتور اغلب از جنس الومینیوم ساخته میشوند

پس از این که مایع سرد کننده از موتور عبور کرده و وارد یک مخزن موجود در پایین ان می شود در

مدت حرکت مایع در داخل رادیاتور قسمتی از حرارت ان به هوای عبور کننده از شبکه رادیاتور منتقل

می شود برای سهولت حرارت تبادل در رادیاتور مناسب است که سطح در تماس با هوا هر چه ممکن

بیشتر کنند برای این منظور پرهای در قسمت خروجی معابر سرد کننده قرار داده اند قسمت اصلی

رادیاتور را ممکن است لوله ای شکل یا خانه خانه بر حسب طرز ساختمان معابر اب و پره ها بسازند

مس یا برنجهای کم عیار معمول ترین فلزات مورد مصرف برای ساختن رادیاتور هستند چون دارای

قابلیت هدایت حرارتی زیاد هستند که سبب تحمل درجه حرارت متوسط بالاتری نسبت به رادیاتورهای

با فلز دارای قابلیت هدایت حرارتی کم می شوند در نتیجه هر چه حرارت متوسط پره ها بالاتر باشد

تبادل حرارت بهتر است واضح است که ساختمان رادیاتور در قدرت تبادل حرارت ان تاثیر دارد علاوه

بر نوع رادیاتور ابعاد ان و فضای در نظر گرفته شده برای پره ها و لوله ها عوامل مهمی هستند که

باید طراح در نظر بگیرد به هر حال عواملی غیر از ساختمان رادیاتور وجود دارند

رادیاتور دستگاهی است که حجم زیادی اب سیستم خنک کننده را در تماس با هوا نگه داشته تا

انتقال حرارت از اب به هوا به خوبی و به سرعت امکان پذیر باشد رادیاتور از سه قسمت اصلی

تشکیل شده است : منبع بالایی , منبع پایینی و لوله های رابط که منبع بالایی را به منبع پایینی

متصل می کند

لوله های رادیاتور

قسمت مرکزی رادیاتور در طرح های مختلف ساخته می شود که سه نوع از انها بیش از همه مورد

استفاده قرار می گیرد : لوله با پره , لانه زنبوری , تقطیری

1- لوله با پره این نوع رادیاتور تشکیل شده از یک سری لوله که از بالای رادیاتور (از مخزن بالایی

تا مخزن پایینی ) امتداد دارد این لوله ها توسط ورقه های فلزی نازک متصل شده اند تا انتقال

حرارت بهتر صورت گیرد اب ضمن عبور از داخل لوله های حرارت خود را به پره های فلزی منتقل

می سازد

2- رادیاتور لانه زنبوری این نوع رادیاتور از تعداد زیادی مجرای اب باریک تشکیل شده که از جفت

شدن نوارهای فلزی نازک و لحیم شدن انها به یکدیگر در طول لبه اتصال انها به وجود امده و این

مجاری اب از مخزن بالایی تا مخزن پایینی امتداد دارد

طرز قرار گرفتن رادیاتور خودرو

1-رادیاتور عمودی در این شکل اب گرم وارد مخزن بالایی شده و از بالا به وسیله لوله های رابط

به مخزن پایینی و از انجا به موتور باز می گردد

2- رادیاتور افقی در این شکل اب گرم به طور عرضی وارد و پس از عبور از لوله ها به طریق افقی

خارج و وارد موتور می گردد

درب رادیاتور معمولا به دو شکل مشاهده شود

1- درب رادیاتور ساده

2- رادیاتور فشاری رادیاتور

1- درب رادیاتور ساده این نوع بیشتر در قدیم متداول بوده که در این طرح فشار مدار سیستم برابر

جو می باشد زیرا لوله سرریز سطح اب را با فشار جو متعادل می کرد

2- درب فشاری رادیاتور در پوش فشاری روی لوله پرکن رادیاتور سوار شده و روی لبه ان کاملا

محکم اب بندی و بسته می شود این درپوش رادیاتور دارای دو سوپاپ می باشد

1- سوپاپ سر رفتن یا فشار

2- سوپاپ خلاء

درب فشاری رادیاتور تشکیل شده است از

پوسته خارجی – واشر مسی یا پلاستیکی یا توام – فنر برگرداننده سوپاپ فشار – سوپاپ فشار

- سوپاپ خلاء

رادیاتور

No comments:

Post a Comment